Daca va doriti ca gradina dumneavoastra sa fie mereu ingrijita, iar gazonul proaspat tuns, o motocositoare sau un trimmer va pot fi de mare folos. Cu ajutorul acestor unelte, puteti obtine rezultate rapide si puteti salva timp pretios. 

Inainte de achizitionarea unei motocoase, este foarte important sa tineti cont de cateva aspecte: vegetalele care se regasesc pe suprafata, greutatea motocoasei, felul de sustinere pe perioada functionarii, tipul motorului, puterea motocoasei.

In functie de tipul activitatii desfasurate, motocositoarea poate fi:

Motocositoare hobby (motocositoare de umar, motor 2 timpi)

Motocositoare semiprofesionala (motocositoare de umar, motor 4 timpi, peste 2.5 CP)

Daca ati achizitionat deja o motocositoare, este foarte importanta intretinerea si rodajul acesteia. Prin realizarea rodajului, se mareste fiabilitatea motorului si a utilajului. 

Motocositoare cu motor in 2 timpi

Pentru motoarele in doi timpi este utilizat un amestec de benzina fara plumb și ulei de motor in doi timpi la un raport de 25ml ulei/1L benzina. Un amestec de combustibil care se realizeaza intr-un alt raport decat 25/1 poate deteriora motorul. Asigurați-va ca acest amestec de combustibil este realizat corect. Se poate folosi orice tip de ulei pentru motor in 2 timpi, adica si rosu si verde.

Combustibilul pentru motoarele in doi timpi se poate separa. Inainte de fiecare utilizare, se agita bine containerul cu combustibil. Combustibilul depozitat se invechește. Nu amestecati mai mult combustibil decat va asteptati sa consume in decurs de o luna. 

Pornirea motorului

Se blocheaza acceleratia, se comuta contactul pe pozitia START.  

Se amorseaza carburatorul.

Se inchide clapeta de soc.

Pentru inceput, se actioneaza demarorul 10-15 cm.

Apoi se actioneaza demarorul folosind toata lungimea sforii pana la pornire.

Dupa pornire, se deschide clapeta de soc, se accelereaza. Pentru oprire, se comuta pe pozitia Stop.

Rodajul corect se face in sarcina usoara, adica se utilizeaza motocositoarea fara exagerari. Dupa 2-3 rezervoare de benzina consumate in acest fel, rodajul e gata. Nu se lasa la relanti timp indelungat din cauza arderii incomplete si al riscului de a se depune calamina pe piston.

Pentru a opri motorul, mutați comutatorul de alimentare în poziția STOP.


Motocositoare cu motor in 4 timpi

La fel ca si motoarele in 2 timpi, acest tip de motoare functioneaza pe benzina fara plumb. Nu folositi niciodata benzina invechita sau amestec de ulei cu benzina. Nu umpleti in mod excesiv revervorul cu benzina, iar dupa alimentare, asigurati-va ca busonul este strans correct. 

Alimentarea cu ulei ar trebui sa se faca pana la buza gatului de umplere. Daca nivelul este scazut, completati rezervorul. Un nivel scazut de ulei poate duce la avarii importante la nivelul motorului. Folositi un ulei in 4 timpi care intruneste clasificarile API SE. Acest lucru se poate verifica pe eticheta API de pe bidon, care trebuie sa contina literele SE. SAE 10W-30 este recomandat pentru uz general. 

Pornirea motorului

Motocoasa trebuie sa fie asezata in pozitie orizontala. 

Maneta de acceleratie trebuie actionata la maxim si blocata in aceasta pozitie. De asemenea, discul taietor trebuie sa fie montat corect. 

Pozitionati maneta de acceleratie pe pozitia de mers in gol atunci cand porniti motorul. 

Asezati aparatul pe sol si apasati usor pompa amorsa in mod repetat (3-4 ori) pana cand combustibilul intra in poma amorsa. 

Deplasati clapeta socului in pozitia de sus (inchis). 

Actionati la maxim maneta de acceleratie si blocati comutatorul pe pozitia START. Eliberati maneta de acceleratie. 

Tineti manerul ferm cu mana stanga, iar cu mana dreapta trageti de sfoara demarorului. Tragerea se efectueaza in 2 etape. Prima data va fi o tragere usoara a demarorului pana cand sfoara este iesita aproximativ 150mm din rola demaror. A doua oara va fi o tragere puternica si lunga fara intrerupere (trageti de sfoara pana in dreptul umerilor dvs.).

Repetati operatia de pornire pana cand auziti aprinderea initiala. 

Apasati clapeta de soc pe pozitia deschis si trageti cablul de pornire din nou pana cand porneste motorul. Imediat ce motorul porneste, apasati imediat si eliberati acceleratia la jumatate pentru ca motorul sa poata rula in relanti. 

Porniti motorul timp de aproximativ un minut la o viteza moderata inainte de a aplica regimul maxim. 

Oprirea motorului se face prin eliberarea manetei de acceleratie, timp in care lasati motorul sa ruleze circa un minut, apoi treceti comutatorul pe pozitia STOP. 

DEPOZITAREA SI INTRETINEREA

Daca nu folositi motocositoarea o perioada indelungata, este foarte important sa urmam cativa pasi:

- golim rezervoarele de ulei si benzina intr-un spatiu aerisit si ventilat;

- demontam accesoriile;

- curatam foarte bine motocositoarea, filtru de aer si nervurile;

- depozitam motocositoarea intr-un loc uscat si sigur, de preferat in cutia ei;

- ne asiguram ca nu au acces la ea persoane neautorizate;

Daca nu ati gasit inca motocositoarea potrivita pentru gradina dumneavoastra, gasiti aici diverse modele: https://agrotech.ro/motocoase-trimmere/